mercredi 16 mai 2007

Urbanus (1)

Par où commencer pour vous parler de Urbanus, ce véritable monument de la culture populaire flamande : acteur, chanteur, artiste de cabaret, personnage de bande dessinée, chroniqueur à la radio, etc ... ?
Après tout, ceci n'est pas un livre, qui se lirait de la première page à la dernière, alors, pourquoi se tracasser pour trouver un ordre. Je vous livre ici une petite vidéo tendancieuse, avec le texte assorti; disons que c'est l'apéritif ...

Madammen met een bontjas

Nee, ik hou niet van madammen met een bontjas,
madammen met nen bontjas zijn gemeen.
'k Moet nie hebbe van madammen met nen bontjas,
tegen madammen met een bontjas zeg ik neen.

Ik denk dat ik het jullie nu wel kan vertellen,
ik ga een zaak beginnen in madammenvellen.
'k Ga ze vangen op de Avenue Louise,
op banketten, paardenrennen en deftige recepties.
In de Saturday Night Fever pub,
bij de Rotary en de Lion's club.
Met mijn grote muizenval en mijn flesje vol vergif,
vang ik er zoveel ik er maar wif.

Nee, ik hou niet van madammen met een bontjas,
madammen met nen bontjas zijn gemeen.
'k Moet nie hebbe van madammen met nen bontjas,
tegen madammen met een bontjas zeg ik neen.

Hunne rug en hunnen buik, die naai ik aan elkaar,
daarvan maak ik een luchtmatras of een vliegende sigaar.
Van hunnen tenen maak ik champagneflessestopsels,
en een sterk insecticide van het vel onder hun oksels.
Van hun tepels maak ik pleistertjes om fietsbanden te plakken,
en de wallen onder hun ogen worden blauwe vuilniszakken.
En hun venusheuvels raak ik ook wel kwijt,
daarvan maak ik een heel groot Smyrna-tapijt.

Want, ik hou niet van madammen met een bontjas,
madammen met nen bontjas zijn gemeen.
'k Moet nie hebbe van madammen met nen bontjas,
tegen madammen met een bontjas zeg ik neen.

Van hun neus maak ik een stopcontact of een arbiterfluitje,
van hun lippen elastiekjes om geleipotten te sluiten.
En zo maak ik vanalles in echt madammenleer,
mijn winkeltje zal draaien, mijn financies nog veel meer.
En als ik eenmaal rijk ben, dan kan ik ze bestellen,
mijn twee heel dure mantels in stekelvarkensvellen.
Een voor meneer Urbanus en een voor zijn madam,
zo hebben we altijd plaats op de bus en op de tram.

the ones we hurt

Une mélodie déjà bien incrustée dans ma mémoire (c'était qui qui avait une chanson avec ce même air) revient titiller ma mémoire dans la voiture, sur le voyage du retour entre l'école et la maison. Et ces paroles qui résonnent : "Tell me why are we-eee, so-ooo blind to see-eee, that the ones we-ee hurt, are you and me-eee !"
Gangsta's Paradise, de Coolio. Je n'avais jamais vraiment fait attention aux paroles jusque là, et pourtant je l'ai entendue cette chanson. Notamment dans ce film où Michelle Pfeifer joue le rôle d'une prof d'anglais dans une école de "caïds" comme on dirait ici. (Non, non, je ne suis pas parano, la seule similitude avec moi, c'est que je suis prof d'anglais.)
Alors bon, je recherche la chanson (radioblog), la vidéo (youtube), les paroles (azlyrics ou autre), et quelques infos supplémentaires (wikipedia), sur les chanteurs, les chansons, et le film, et je vous ressert le tout bien emballé.
1. la mélodie vient d'une chanson de Stevie Wonder, Pastime Paradise


2. La reprise :Gangsta's paradise : le paradis du gangster (phénomène fréquent de l'argot américain, la terminaison -er se prononçant plutôt comme le -a final, on écrit comme on prononce, comme dans nigga, mothafucka, et autres variantes du raffinement typique des rappas).

3. Le texte :GANGSTA'S PARADISE

      by COOLIO featuring L.V.


As I walk through the valley of the shadow of death
I take a look at my life and realize there's not much left
coz I've been blastin and laughin so long, that
even my mama thinks that my mind is gone
but I ain't never crossed a man that didn't deserve it
me be treated like a punk you know that's unheard of
you better watch how you're talking, and where you're walking
or you and your homies might be lined in chalk
I really hate to trip but i gotta, loc
As I Grow I see myself in the pistol smoke, fool
I'm the kinda G the little homies wanna be like
on my knees in the night, saying prayers in the streetlight


been spending most their lives, living in the gangsta's paradise
been spending most their lives, living in the gangsta's paradise
keep spending most our lives, living in the gangsta's paradise
keep spending most our lives, living in the gangsta's paradise


They got the situation, they got me facin'
I can't live a normal life, I was raised by the stripes
so I gotta be down with the hood team
too much television watching got me chasing dreams
I'm an educated fool with money on my mind
got my 10 in my hand and a gleam in my eye
I'm a loc'd out gangsta set trippin' banger
and my homies is down so don't arouse my anger, fool
death ain't nothing but a heartbeat away,
I'm living life, do or die, what can I say
I'm 23 now, but will I live to see 24
the way things are going I don't know

Chorus:

Tell me why are we, so blind to see
That the ones we hurt, are you and me
been spending most their lives, living in the gangsta's paradise
been spending most their lives, living in the gangsta's paradise
spending most our lives, living in the gangsta's paradise
spending most our lives, living in the gangsta's paradise

Power and the money, money and the power
minute after minute, hour after hour
everybody's running, but half of them ain't looking
what's going on in the kitchen, but I don't know what's kickin'
they say I gotta learn, but nobody's here to teach me
if they can't understand it, how can they reach me
I guess they can't, I guess they won't
I guess they front, that's why I know my life is out of luck, fool


been spending most their lives, living in the gangsta's paradise
been spending most their lives, living in the gangsta's paradise
spending most our lives, living in the gangsta's paradise
spending most our lives, living in the gangsta's paradise
Tell me why are we, so blind to see
That the one's we hurt, are you and me
Tell me why are we, so blind to see
That the one's we hurt, are you and me

(fade out)
4. Dans la vidéo, on voit des images du film.

4. Le film, c'est "Dangerous Mind" (suivez le lien pour l'article dans Wikipedia).
Permettez-moi de vous présenter un extrait, où il est question de choix de vie, et de victimes ou pas victimes dans la classe.
La transcription du dialogue qui suit est empruntée au site dont je vous ai déjà parlé (Drew's script-o-rama). J'ai juste retravaillé la disposition du texte.

Dialogue :
Because somebody tells me that death's comin' 'round"
- Okay, this is another Dylan poem. Now, is that a code, or does that just mean what it says?
"And I will not carry myself
down to die
When I go to my grave
My head will be high"
"My head will be high." What does that mean? Anybody. Nobody? ls there something I should know ?
- Yeah. I'll tell you. You ratted on Raul, Gusmaro and Emilio.
- Yeah. You got Emilio put into detention.
- lt wasn't none of your business, chismosa.
- And you got Raul and Gusmaro suspended. Now they're gonna get their fuckin' asses kicked. And you got Emilio.
- Hey, I didn't rat on anybody.
- Wasn't none of your business anyway, you chismosa.
- Bullshit. Let this.. Told you she was full of shit.
- Snitches get stitches, bitch.
- Do you wanna talk about this?
- On you, shit. Whatever floats your boat, teach.
- We don't have no choices in this room.
- Well, if you all feel that strongly about it, leave the room.
- What?
- Hey, listen. Nobody's forcing you to be here. You have a choice. You can stay, or you can leave.
- Lady, why are you playin' this game? We don't have a choice.
- You don't have a choice? You don't have a choice on whether or not you're here?
- No. lf we leave, we don't get to graduate. lf we stay, we gotta put up with you.
- Well, that's a choice, isn't it?
You have a choice. You either don't graduate or you have to put up with me.
lt may not be a choice you like, but it is a choice.
- Man, you don't understand nothing. l mean, you don't come from where we live.
You-You're not bussed here.
- Do you have a choice to get on that bus?
- Man, you come and live in my neighbourhood for one week and then you tell me if you got a choice.
- There are a lot of people who live in your neighbourhood who choose not to get on that bus.
What do they choose to do? They choose to go out and sell drugs.
They choose to go out and kill people. They choose to do a lot of other things.
But they choose not to get on that bus.
The people who choose to get on that bus, which are you, are the people who are saying,
"l will not carry myself
down to die
When I go to my grave
My head will be high"
That is a choice.
There are no victims in this classroom!
- Why do you care anyway? You just here for the money.
- Because I make a choice to care. And, honey, the money ain't that good. Whatever.
- Read it again, Miss Johnson.
- What?
- Read those lines you just read again.

"l will not go down underground
Because somebody tells me
that death's comin' 'round"
Does that mean just what it says ?
- No, it don't mean just what it says.
Because you wouldn't go under the ground if someone told you death was comin'.
But you would go into the ground if you were already dead.
- Do the rest of you agree with that?
Well, I kinda agree with it, but I think it just means that he ain't gonna help death out, you know? lt's not like he's just gonna lay down and wait for it.
I think he's gonna choose-No, I think he's gonna make the choice to die hard.
- Mm-hmm.
- Yeah, I agree with that.
- Yeah, me too.
- That's what it sounds like to me. Okay.
- Well, what about, uh, the rest of it? Um
"When I go to my grave
My head will be high"
"Head will be high." What does that mean?
- You're gonna die with pride.
- Right.
- See you tomorrow.
- Callie, wait up!

mardi 15 mai 2007

Woestijn - verdraagzaamheid

C'est la traversée du désert ... Il y avait au moins un de mes élèves qui connaissait le mot, pour l'avoir entendu dans une chanson : un titre des K3. Parce que ces grands gaillards écoutent K3 ! Quelle chanson ? Qu'est-ce qu'elle raconte ? Ca veut dire quoi "woestijn" ? Y sait pu!
Alors, c'est la chanson : Alle kleuren. Dont voici le texte :

Van Afrika tot in Amerika
Van op de Himalaya tot in de woestijn
Van Afrika tot in Amerika
Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn

Reik je hand naar me uit, leg ze in de mijne
En laat ons dromen van betere tijden
Is je huid donkerder of bleker dan de mijne
Laat ons proberen elkaar niet te vermijden!

Niemand op straat spreekt je aan, ziet je staan
Waarom doen mensen elkaar toch zo'n pijn
Zou het niet beter zijn als wij voortaan
Verdraagzaam zijn, verdraagzaam zijn

Van Afrika tot in Amerika
Van op de Himalya tot in de woestijn
Van Afrika tot in Amerika
Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn

Hand in hand
Oog in oog
Alle kleuren van de regenboog!

De planeet, waar je woont, als ze soms te grauw is
Laat ons beloven samen te gaan leven
Waar het niks uitmaakt of men purper, groen of blauw is
Want voor ons drietjes is het om het even

Niemand op straat spreekt je aan, ziet je staan
Waarom doen mensen elkaar toch zo'n pijn
Zou het niet beter zijn als wij voortaan
Verdraagzaam zijn, verdraagzaam zijn

Van Afrika to in Amerika
Van op de Himalaya tot in de woestijn
Van Afrika tot in Amerika
Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn

Hand in hand
Oog in oog
Alle kleuren van de regenboog
Alle kleuren van de regenboog
Alle kleuren van de regenboog

Als wij nu hand in hand samen gaan staan
Kinderen onder de zon, één voor één
Dan is de hemel op aarde voortaan
Van iedereen, van iedereen

Van Afrika tot in Amerika
Van op de Himalaya tot in de woestijn
Van Afrika tot in Amerika
Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn
Van Afrika tot in Amerika
Van op de Himalaya tot in de woestijn
Van Afrika tot in Amerika
Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn

Hand in hand
Oog in oog
Alle kleuren van de regenboog
Hand in hand
Oog in oog
Alle kleuren van de regenboog
Alle kleuren van de regenboog
Pour la vidéo, désolé, mais j'ai rien en magasin.

On ne peut pas dire que le texte soit bien compliqué à comprendre, si ?
- "Regenboog" ? On connaît "regen" (la pluie), on connait "boog" parce qu'on connait le mot "boogschieter" (archer, c-à-d tireur - schieten, schoot, geschoten - à l'arc) donc regenboog, c'est arc de pluie, l'arc-en-ciel, quoi !
- Et "verdraagzaam" ? Ah oui, "verdraagzaam", comme dans "verdraagzaamheid", qu'on entend aussi dans "de Tegenpartij" de Clouseau. Et bien, décomposons : le radical principal, c'est "draag", du verbe "dragen" (porter). En ajoutant le préfixe "ver-" on en a fait "verdragen" (supporter, ou "tolérer"), et le suffixe "-zaam", qui désigne ici la qualité de celui qui fait l'action décrite par le verbe "verdragen", donc "verdraagzaam" signifie tolérant. En complétant par le suffixe "-heid", on fait un substantif derivé de l'adjectif, qui veut donc dire "tolérance", mais pas celle qui se pratiquait dans les maisons spécialisées avant qu'on les ferme.
Je n'aime pas tellement le mot, mais c'est ce qui s'emploit pour dire le contraire du racisme..., qu'on désigne d'un mot voilé : intolérance "onverdraagzaamheid".
Ce concept devrait vous rappeler une date, marquée d'une pierre blanche par une série de concerts : c'était au début de cette année scolaire, juste une semaine avant les élections, où le Vlaams Belang n'a pas fait le score escompté à Anvers. 0110 concerten voor verdraagzaamheid
tegen racisme, tegen extremisme, tegen zinloos geweld

Alors pour compenser (largement) le manque de vidéo de K3, voici une jolie vidéo qui illustre idéalement (on aimerait que ça soit caricatural mais c'est malheureusement plutôt banal) le concept de "onverdraagzaamheid".

Liverpool - European capital of culture in 2008


Liverpool n'est pas seulement la ville des Beatles, c'est aussi une ville à l'histoire intéressante, aux nombreux musées, à la vie culturelle très animée. Must be a reason why it's European capital of culture in 2008.
N'hésitez pas à visiter le site lancé pour l'occasion en cliquant sur le logo (en haut à gauche de ce message).
Je vous recommande en particulier le "Music Tour" : cliquez sur la carte postale, pour découvrir la page à partir de laquelle vous pourrer télécharger les fichiers mp3 de la visite guidée à travers les "chapelles" visitées par les pélerins de la nouvelle religion appelée musique, ainsi que la carte où l'itinéraire est retracé. Si vous pensez à un voyage de classe en 2007-2008, pensez à Liverpool !
Un grand merci à cette page pour le lien très intéressant tout au fond : nous y jetterons certainement un coup d'oeil prochainement.

lundi 14 mai 2007

Pas fous ces Japonais !

Ils ont trouvé l'angle d'attaque pour s'emparer des cerveaux de notre belle jeunesse. En leur remplissant la tête d'images depuis leur plus tendre enfance. Bien plus efficace que Le Havre à la Perle.
Et voilà qu'on retrouve nos élèves distraits pendant les cours de néerlandais ou d'anglais, avec ça sur les genoux !
Le Japonais en Manga, de Marc Bernabé ... aux éditions Glénat (ISBN 2.7234.5120.8). Mais c'est que ça n'a pas l'air mal fait du tout, ce petit truc !
L'auteur, catalan, est traducteur du japonais vers l'espagnol et le catalan, plus particulièrement spécialisé en traduction de manga et animé, et réside actuellement au Japon, à Osaka.
Ce livre est l'adaptation en français d'un recueil d'articles d'abord publiés en espagnol, dans une revue sur les mangas : Japonés en viñetas. Le deuxième tome est aussi sorti en français, et les deux tomes sont accompagnés d'un livre d'exercices. On peut s'en faire un assez bonne idée en visitant le site
Ce qui interpelle un professeur de langues germaniques, c'est de voir des élèves pas du tout motivés pour les langues imposées dans l'enseignement se passionner pour l'apprentissage du japonais, et pas qu'un seul !
L'attrait de l'exotisme ? La méthode ? Bien que basée sur un support plutôt plaisant, l'apprentissage nécessite tout de même l'assimilation d'un nombre impressionnant de caractères, de règles, etc ... et ressemble très fort à de la grammaire. Le fait que ce soit totalement gratuit, hors de tout jugement par la machine scolaire, que l'obtention d'un certificat quelconque ne soit pas à la clé, lève toute inhibition : c'est une méthode autodidacte par excellence, où seul compte la satisfaction personnelle qu'on va en retirer. L'effort ne sera mesuré par personne, et l'absence d'effort ne sera pas sanctionnée. Rien que pour le plaisir. Mais de quel plaisir s'agit-il exactement ?
Nos ados ne pourraient-ils pas trouver le même plaisir dans l'apprentissage du néerlandais et de l'anglais ? Ca fait déjà un moment que je rêve d'une méthode d'anglais fortement axée sur la musique. Pour le néerlandais, même s'il y a de très belles musiques dans cette langue, les médias francophones ne le passent jamais, donc il ne faut pas trop rêver. Faut-il concevoir un cours de "Nederlands met stripverhalen" ? Il y a bien une grande tradition de BD en Flandre, autant qu'en Wallonie. Charleroi a son Spirou, mais Anvers a son Studio Vandersteen. Il faut reconnaître que côté pulsion érotique pour ados, Wiske (Bobette) ne fait pas vraiment le poids. Et les produits dérivés des K3 ? La BD made in Vlaanderen, c'est pour les enfants d'avant la poussée hormonale.

dimanche 13 mai 2007

Over computers gesproken (3)

Encore quelques sites pour s'exercer à l'informatique en pratiquant le néerlandais (à moins que ça ne soit pour s'exercer au néerlandais en pratiquant l'informatique : l'important, c'est de ne pas y perdre son latin).
Commençons par Workweb (maak je eigen website vandaag nog !)
Un site au look tout simple, mais apparemment efficace. Il vous propose ni plus ni moins qu'une initiation aux plaisirs de la création de sites web. On peut y suivre une série de leçons qui suivent une série d'étapes, depuis le cours pour débutant complet, au cours d'utilisation de Flash, en passant par une initiation au html et au php. Bien entendu, on passe par la section "download" pour se munir des versions (d'essai) gratuit(es). Mon jugement sur la qualité du site devra attendre que j'aie trouvé le temps de suivre ces initiations et de les mettre en pratique, dans ce blog par exemple.
Sur le site Zowerkt.nl, vous trouverez une section "internet", qui se développe comme suit :
Je gebruikt het internet, misschien wel al jaren. Maar hoe werkt dat nou precies? Dat ga ik je uitleggen. Niet alles tegelijk, maar wel die dingen waar je dagelijks mee werkt.
Om het overzichtelijk te houden zijn er een paar rubrieken:

e-mail
e-mail
mailinglist
techniek
netwerk
domeinnaamregistratie
IPv6
web
world wide web
webstatistieken
webpagina
geschiedenis
het begin
organisaties
het web
@ (apestaart)

We hebben ook een begrippenlijst gemaakt.

Est un site qui propose le "Web publishing voor beginners" avec, surtout des didacticiels (tutorials) sur le language html, et des Web tools and ressources. Tout n'est pas en néerlandais, car beaucoup d'articles renvoyent au site américain du même nom.
Quant à la valeur des trucs pour améliorer le look d'un site web, on est tout de même dubitatif en voyant le look vieux de 10 ans de celui-ci.

Magazine over maatschappij en internet.
Ce site est un recueil d'articles très divers dont le thème central est tout ce qui tourne autour du web. Une source inépuisable d'articles à utiliser comme matériel de cours (si on veut), que l'on veuille lancer un débat sur la pornographie infantile, la protection des droits d'auteur et de la propriété intellectuelle, ou les avancées technologiques ...

Over computers gesproken (2)



Allez donc jeter un coup d'oeil cher ALTERNATE, pour apprendre le vocabulaire relatif au secteur. Visitez en particulier la section PC-Builder.

Behuizing

De behuizing en het moederbord moeten precies op elkaar afgestemd zijn. Sinds lange tijd zijn er exact vastgelegde specificaties over moederbordafmetingen en schroefgaten, om veilig te stellen, dat elk moederbord in elke behuizing past. Maar dankzij multimedia heeft zich intussen een grote hoeveelheid randapparaten rond de PC verzameld, die allemaal een stekker op de achterzijde van de behuizing nodig hebben en die standaardisatie moeilijker maakt. Alle moderne moederborden hebben inmiddels de aansturing voor randapparatuur aan boord: daartoe behoren minstens een parallelle en twee seriële aansluitingen, twee USB-poorten, IDE-controllers, vaak ook een gameport, met onderaan een SCSI-Controller evenals geluid en grafisch. Het is daarom belangrijk, voor de keuze van een behuizing goed te overwegen, welke uitgangen de behuizing nodig heeft.

Voeding

Een voeding is nodig om alle componenten in een PC van stroom te voorzien. De diverse aanwezige apparatuur hebben allemaal een bepaalde hoeveelheid stroom nodig om te functioneren, daarom moet u er altijd voor zorgen dat u een voeding met voldoende capaciteit aanschaft. Bij de keuze van de juiste voeding kunt u ook nog rekening houden met de geluidsproductie van de voeding. Ook moet er rekening gehouden worden met het type moederbord waar de voeding op aangesloten moet worden.

Geheugen

De grootte en snelheid van het werkgeheugen hebben een groot aandeel in de prestaties van het totale systeem. De "standaard" geheugengrootte is tegenwoordig 256 MB. Door het moederbord wordt bepaald, welk geheugentype u kunt gebruiken. Hoofdzakelijk wordt daarbij een onderscheidt gemaakt tussen SDRAM, DDR-SDRAM en DDR2.

Processor

De processor (CPU) is het hart van de computer. De CPU bevindt zich op het moederbord in een socket of slot en iedere processor kan slechts in een voor die processor geschikt moederbord met passende insteekplaats worden gebruikt. De markt is door de razendsnelle ontwikkeling en de verschillende concurrerende systemen erg onoverzichtelijk geworden.

Moederbord

Een moederbord (of mainboard) is het centrale technische platform van een PC. Ieder moederbord werkt slechts met bepaalde processoren en bepaalde snelheden. Met uw selectie voor een bepaalde CPU heeft u al automatisch een belangrijke keuze gemaakt voor de te gebruiken moederborden. De keuze voor het moederbord houdt echter nog meer in. Op vele moederborden zijn extra componenten, zoals geluid- of grafische chips geïntegreerd. Wanneer geluid en grafisch 'onboard' zijn, is het kopen van losse grafische of geluidskaarten in principe overbodig. Ook SCSI- of netwerkadapters kunnen zich reeds op het moederbord zelf bevinden. Nog een punt is bij de keuze op het volgende te letten: ieder moederbord biedt extra plaats voor insteekkaarten of externe uitbreidingen. Hier geldt de regel: hoe meer ruimte voor uitbreidingen, des te beter. Voor het aansluiten van externe apparaten op de PC heeft het moederbord seriële, parallelle en USB-aansluitingen.

Harddisk

Door het aansluiten van een externe harde schijf kan het opslag volume van een PC in een paar seconden enorm uitgebreid worden. Afhankelijk van het model en de gewenste aansluiting word deze via USB of Firewire met het systeem verbonden. Naast de extra opslagruimte is deze externe harde schijf uitermate geschikt om grote hoeveelheden data mobiel te maken.

Grafische kaart

Wat u op uw monitor ziet, moet van tevoren door de grafische kaart beschikbaar worden gemaakt. Wanneer u op uw PC de nieuwste games wilt spelen, heeft u een goede grafische kaart nodig met 3D-ondersteuning. Hiervoor was vroeger een speciale add-on kaart nodig. Moderne kaarten integreren inmiddels 2D- en 3D-functies op één insteekkaart. Moderne spellen vereisen een snelle kaart met veel geheugen en gebruik makend van de nieuwste grafische chip. Voor weergave van DVD op de tv en 3D animatie zijn ook speciale kaarten verkrijgbaar. Wat u moet onthouden is dat een langzame grafische kaart een snelle processor afremt en de totale systeemsnelheid af zal laten nemen.

Processor koeler

Meer nog dan alle andere componenten van een computer moet een processor over een goede koeling beschikken, anders zal deze niet goed functioneren en zal de levensverwachting onnodig verkort worden. Hoe hoger de kwaliteit van de processor koeler des te stabieler zal het totale systeem zijn. Bij de aanschaf van een koeler kunt u kiezen uit zowel extreem stille als extreem sterke koelers. Wat u ook kiest een goede koeler is onmisbaar in een PC.

Optische drives

Optische opslagmedia worden aanbevolen omdat ze eenvoudig, betrouwbaar en snel in gebruik zijn. Er zijn CD's en DVD's, het verschil tussen deze twee media is de maximale opslag capaciteit. Op een DVD kan tot 4.7GB aan data opgeslagen worden, op een DVD-double-layer zelfs tot 8.5GB in tegenstelling tot de 700 MB op een CD. Met een Cd en DVD-brander kunt u tevens uw eigen CD en DVD compilaties maken, let er echter wel op dat niet alle drives is staat zijn DVD's af te spelen.

Over computers gesproken (1)


Alexandria


Et si on commençait par un petit site sympathique, qui propose une petite visite guidée des concepts de base de l'informatique. Gentiment subdivisé en soft- et hardware, avec des illustrations très avant-gardistes : une bonne mise en bouche. Tout ce qui suit est entre guillemets, puisque ça provient directement du site.

Exe-ware is een internetsite met informatie over software en hardware. Het is de bedoeling dat leerlingen op deze site meer over het onderwerp te weten komen. Maar ook leraren kunnen hier lesstof vanaf halen. We hebben vier lessen gemaakt over software en acht over hardware.



Ga met je muis over de verschillende aansluitingen en zie waar de aansluiting voor gebruikt wordt.

Suske en Wiske en de sinistere site


Alexandria


Veilig internetten met Suske en Wiske nu ook in Nederland

De Vlaamse Staatssecretaris voor de Informatisering van de Staat, Peter Vanvelthoven, zet Suske en Wiske in om kinderen leren hoe ze veilig van het internet gebruik kunnen maken. Op zijn verzoek maakte Studio Vandersteen een speciale strip, met de titel 'De sinistere site', waarvan het scenario werd geschreven door Erik Meynen. UPDATE: Het boek is vanaf 8 mei 2007 ook voor scholen en particulieren te bestellen in Nederland als onderdeel van een Nederlandse campagne van de onderwijsorganisatie Kennisnet ICT.

In De Sinistere Site wordt Wiske al surfend naar een andere wereld geflitst. Aan de hand van haar belevenissen worden de gevaren van internet blootgelegd en wordt verteld hoe deze vermeden kunnen worden. Op de laatste bladzijden van de strip komen tips voor de kinderen: hoe ze zonder gevaar kunnen surfen, waar ze op moeten letten als ze chatten, enz…

Alle kinderen van 12 jaar in Vlaanderen kregen in 2005 De Sinistere Site

In december 2005 ontvingen alle kinderen van 12 jaar in Vlaanderen al deze speciale uitgave van Suske en Wiske, inclusief een bijbehorende elektronische identiteitskaart.

Veilig chatten in België al sinds 2005

In Vlaanderen kregen werden kinderen bovendien voorzien van een gratis kaartlezer voor de e-ID. Met die kaartlezer kunnen ze op bepaalde websites veilig chatten zonder het gevaar te lopen bij lieden terecht te komen die het minder goed met hen voorhebben. Ook in Nederland is er veel te doen om de veiligheid van kinderen bij het chatten. Een van de grootste zorgen is het zogenoemde 'groomen', wat inhoudt dat volwassenen met slechte bedoelingen op zoek gaan naar contacten met kinderen via chatsites.

Nederland: Diploma Veilig Internet

In Nederland maken ruim 1 miljoen kinderen regelmatig gebruik van Internet. Uit onderzoek blijkt dat de helft daarvan wel eens een nare ervaring heeft gehad tijdens het internetten. Het lespakket is opgesteld om de zelfredzaamheid van kinderen op het internet te vergroten en om de kinderen te leren hoe zij moeten omgaan met de risico’s die aan het internetten kleven. Het lespakket richt zich ook op de competenties van docenten. Ook worden de ouders via voorlichting bewust gemaakt van de risico’s die kinderen tijdens het internetten kunnen lopen.

Basisscholen in Nederland kunnen al langer het lespakket Diploma Veilig Internet te bestellen. Dit lespakket heeft tot doel kinderen uit de groepen zes tot en met acht veilig te leren omgaan met internet. De lespakketten worden na bestelling in december toegestuurd, zodat de lessen in januari kunnen beginnen. Ze zijn verkrijgbaar voor een introductieprijs va 3,95 euro per leerling.

Het lespakket Diploma Veilig Internet bestaat uit acht hoofdstukken waarin diverse thema’s worden behandeld zoals het verstrekken van privé gegevens, chatten en e-mailen, downloaden, digitaal pesten, surfen en het bijbrengen van vaardigheden zoals informatie zoeken via zoekmachines. Het lesmateriaal besteedt bovendien aandacht aan gezondheidsaspecten, zoals RSI.

Suske en Wiske album De sinistere site vanaf mei 2007 ook in Nederland ingezet

Het Suske en Wiske album 'De sinistere site' is in mei 2007 als onderdeel een campagne van onderwijsorganisatie Kennisnet Ict beschikbaar. Het stripboek is voor scholen en particulieren online te bestellen (www.desinisteresite.nl).

Het eerste voor Nederland bestemde album is op 8 mei 2007 uitgereikt door Peter Vanvelthoven, Belgisch minister van Werk en Informatisering op de basisschool Visser ’t Hooft in Amsterdam. De kosten zijn laag: € 1. Daar komen nog wel verzend- en administratiekosten bij, die zijn afhankelijk van het aantal exemplaren dat je bestelt en de gekozen leveringswijze (via school of thuis). De albums worden in september geleverd.

Bij het Suske en Wiske album heeft ICT op school twee gratis lesbrieven laten maken die alletwee zijn te downloaden. Lesbrief A is bedoeld voor leerlingen vanaf groep 5. Lesbrief B is bedoeld voor leerlingen vanaf groep 8.

Lees over de uitreiking van het eerste exemplaar voor Nederland op de site van ICT op School. Een filmpje van de uitreiking is bij Nu.nl op de site te lezen.

Relevante links op een rijtje:


Soon in the theaters ...

Que pourrez-vous allez voir prochainement dans les salles pour entendre de l'anglais (de l'américain, devrais-je dire) ?

88 minutes
- with Al Pacino
A thriller about a college professor who, while moonlighting as a forensic psychiatrist for the FBI, receives a death threat telling him that he has only 88 minutes to live.

(Si vous préférez une version sous-titrée en français, allez la voir sur allocine.com.)

Simpsonsthemovie
- with the Simpsons !
Quite possibly the most eagerly anticipated piece of art in the history of Springfield. And yes, Homer does make motorboat noises with his mouth on a pig's belly. But you knew that he would.

(Si vous préférez une version sous-titrée en français, allez la voir sur allocine.com.)

The Bourne Ultimatum - with Matt Damon
All he wanted was to disappear. Instead, Jason Bourne is now hunted by the people who made him what he is. Having lost his memory and the one person he loved, he is undeterred by the barrage of bullets and a new generation of highly-trained killers. Bourne has only one objective: to go back to the beginning and find out who he was. Now, in the new chapter of this espionage series, Bourne will hunt down his past in order to find a future. He must travel from Moscow, Paris, Madrid and London to Tangier and New York City as he continues his quest to find the real Jason Bourne--all the while trying to outmaneuver the scores of cops, federal officers and Interpol agents with him in their crosshairs.

(Si vous préférez une version sous-titrée en français, allez la voir sur allocine.com.)

Ou alors, si vous aimez voir les gentils Américains faire Boum boum sur les méchants terroristes (arabes, bien entendu !) et réciproquement, vous pouvez aussi aller voir
The Kingdom - with Jennifer Garner, Chris Cooper, Jamie Foxx.
A team of U.S. counter-terrorism investigators set out to find the perpetrators behind a deadly attack on Americans in a Middle Eastern country. In order to work through the bureaucracy and cultural hostility, the team enlists a local police officer.

(Si vous préférez une version sous-titrée en français, allez la voir sur allocine.com.)

Tout le monde aura compris que je recommande ces deux sites pour se tenir au courant de l'actualité cinématographique, et visionner les bandes-annonces sans attendre qu'on nous les serve sur le petit écran.